Packed and Ready - Day 1

Uke 1

Etter en kjempefin uke sammen med familie og barnebarnet vårt, startet vi på sykkelturen vår, mandag 23. mai 2022. Første stopp var på Hesseng hvor vi måtte innom post i butikk, hvor vi måtte sende hjem til vår datter noen ting vi hadde tatt med oss for mye (som vanlig). Så var det innom butikken for å få mat for mange dager, da det er langt mellom butikkene i Finnmark. Vår plan i starten er å sykle ca 30 km om dagen, for å ikke slite oss helt ut. Det var overskyet da vi startet den dagen hvorpå solen kom fram og varmet godt. Vår første natt i det fri var fantastisk og teltplassen vi fant var bare kjempefin med en utrolig utsikt.

Vi våknet til solskinn og kjempevær på dag 2. Pakke ned utstyret og krabbe opp til veien med sykkel og utstyr, det ble noen turer opp og ned. Mens vi drev på kom Ambulansehelikopteret i lav høyde over oss og sirklet rundt i området en stund. Vi ble nødt å sjekke om noen av oss hadde kommet bort i 113 appen. Heldigvis, ingen av oss hadde løst den ut. Så var det på sykkelen og ca 30 nye km den dagen. Solen stekte godt den dagen men vi nådde frem til Bugøyfjord hvor vi campet nedenfor gamle fotballbanen i krattet.

Vi våknet opp dag 3 og følte oss slitne og solbrente. Etter mye om og men ble vi enige om å ta en hviledag her. Vi hadde begge glemt å ordne med oss solkrem, så vi måtte finne en løsning. Assar fant busstidene så det var bare å hoppe på bussen til nærmeste butikk for solkrem og noe godt. Vel tilbake etter ca 3 timer hvor Heidi hadde sittet og passet på teltet. Johooo vi fikk endelig smurt nesene våre haha. På kvelden tuslet vi oss en tur rundt og traff på en mann fra Østerike, han og kona hadde kjørt nordover i bobil. Koselig å prate med andre mennesker om hva de gjør og hva de har opplevd. Også var det natta :)

Etter en god hviledag var det på syklene igjen (dag 4). Vi stoppet og banket på hos en koselig dame for å spørre om vi kunne kaste søppelet vårt i søppelkassen hennes. Det er jo skikkelig skammelig å kaste søppel i naturen. Så det er enten å spørre om å få lov eller drasse det med seg videre. Den hyggelige damen lot oss få lov til å kaste søpla vår og så fikk vi fylt opp vann hos henne og en koselig morgen prat ble det og. Vi syklet et kort stykke og så var det "Hike a bike", oppover gikk det et langt stykke. Det var i hvertfall ikke siste bakken vi møtte den dagen. Varm var det og sola skinte, godt solkremen var ordnet. Utover ettermiddagen ble det overskyet og kaldere. Vinden snudde seg og vi fikk en helsikes motvind. Vi var nå kalde og slitne etter motvind og mange "hike a bike". Vi stoppet ved et Sjøsamisk museum/samlinger, hvor det var hytter rundt på tunet. Assar bestemte seg for å gå ned å spørre om vi kunne telte der. En hyggelig mann tilbød oss å overnatte i en av hyttene som også hadde badstu. Det ble en tørr og kjempefin avslutning for dagen.

Neste dag (dag 5) skulle vi videre, i regn og motvind. Da mannen som lånte oss hytta tilbød oss skyss til Varangerbotn ble vi glade og takket ja. Så sykling den dagen slapp vi og så på det som en hviledag. Det er tøft å starte en slik tur uten den store treningsgrunnlaget. Der overnattet vi på et slags hotell/motell. Helt grei standard med selvbetjent kjøkken, inkludert frokost.

Etter god overnatting i en god seng bar det videre til Tana (dag 6). Det ble en kort sykkeltur med fint vær og lite trafikk, som vanlig. I Tana overnattet vi 2 netter for å vaske klær, fikse sykler og ikke minst hvile ut. Det har vært lite filming underveis, da man har nok med seg selv under en strabasiøs tur. Naturen i Finnmark er utrolig fin og spesiell. Utsikten man har over Tana og elva er kjempefin. Vel inne på Tana Hotel og Camping ble det å slappe av med interweb og tv. Vi gikk ut for å få oss en middag som ble finnebiff og potetmos, smakte utrolig godt.